Val & Montering

VAL AV SKRUVDUBB

Två viktiga faktorer måste beaktas när du väljer dubb.

1 - TYP AV DÄCK

Undvik att använda däck med väldigt mjuk gummiblandning, speciellt tävlingsdäck som släpper material.

2 - HUR SKA DÄCKET ANVÄNDAS

Utsticket på dubben är det avgörande i ditt val.
Vi hjälper dig gärna i ditt val, kontakta oss om du är osäker.
Ska däcket användas till tävling, off-road eller liknande?
Man kan gå upp långt i utstick tack vare BestGrip´s gänga men se till att dubben inte lutar vid belastning.
I vänsterkolumnen finns kategorier där vi har rekommenderat vilka dubb som är lämpliga till en viss kategori.

Mät gummiklackarnas utstick eller mönsterdjupet på däcket.
Efter det är det en lätt beräkning som vi förklarar nedan.


För däck till tunga maskiner kan man lägga till 3-8mm till mönsterdjupet.
För däck till bil, Quad och motocross kan man lägga till 2mm till mönsterdjupet.
För friktionsdäck kan man lägga till 3mm till mönsterdjupet.
För däck till gokart och cykel kan man lägga till 1mm till mönsterdjupet.

Exempel:

Mät mönsterdjupet på ett bildäck = 5.5mm

Lägg till 2mm

Totalt 7.5 mm

Man kan skruva i dubb som går max 7.5 mm djupt i däcket

Titta i vår Dubbtabell för att se vilka dubbar du kan använda

MONTERING AV SKRUVDUBB

Lägg upp en dubbstrategi så du vet antalet som går åt.
Placera dubben i ett oregelbundet mönster så att dubben går i så många olika spår som möjligt vid inbromsning eller om däcket spinner.

Exempel på dubbmönster för traktor:


Dubbmönster för traktor
Däcket är dubbat med BestGrip 1910T.

Placera dubben i det magnetiska verktyget.
Tryck dubben mot däcksytan och håll ett konstant tryck ner mot däcket.
Detta för att inte dubben ska hoppa ur och skada verktyget.
Skruva långsamt med skruvdragare eller manuellt.
Skruva inte längre än att toppen på verktyget nuddar däcksytan.
Lyft bort verktyget, se till så att hela den breda dubbkroppen är nere i däcket, annars får du skruva i dubben lite till.

VIKTIGT: Fortsätt inte att skruva när dubben är nere, dubben kan hamna för djupt eller skära sönder stommen.

Följ dessa tre grundregler och du kommer lyckas med ditt dubbande.

1 - Se till att dubben sitter rätt i verktyget, annars kan verktyget gå sönder.

2 - Få skruvdragaren att rotera sakta.

3 - Ha alltid ett kontinuerligt tryck ner mot däcket tills dubben nått önskat djup.




FÖR BÄSTA RESULTAT MED BESTGRIP SKRUVDUBB FÖLJ NEDANSTÅENDE RÅD. SPECIELLT I TÄVLINGSKATEGORIERNA.


Det är inte rekommenderat att använda däck med för mjuk gummiblandning som vissa tävlingsdäck. Däck som "släpper" gummi lämpar sig inte så bra.

Det ideala är att montera dubben hela vägen ner i däcket UTAN lim.

Testa ALLTID däcken med dom nymonterade dubben i några kilometer i lagom hastighet, kontrollera sen dubben och justera vid behov. I tävlingskategorierna bör man kolla var 30:e kilometer.

Alla BestGrip dubb är ytbehandlade i en speciell process utvecklad för att förbättra greppet mellan dubben och gummit.

För extrem användning där risk för varmgång i dubbarna finns, kan BestGrip skruvdubb limmas.
T ex. Rally, Enduro-bakdäck mm.

Tillvägagångssätt vid limning:
Avfetta dubbarna i thinner eller liknande och torka dom.
Borra 3mm hål, lika djupa som dubbens längd med en gummiborr med djupstopp (alternativt kan en 5mm träborr fungera), inte en metallborr.
Fyll sedan hålet med lim och skruva i dubben och låt härda i minst 48 timmar i minst 16°C.
Dubbarna sitter extremt hårt och går inte att skruva ur.

LIM

BestGrip rekommenderar två typer av lim, ett transparent lim som är väldigt starkt och ett svart lim som är lite mer elastiskt

De olika limmen finns från olika tillverkare, några exempel:

Transparent:

Loctite 496
Loxeal 14
Cyberbond 1070/1008

Svart:

Loctite 480 rekommenderas!
Loxeal 29
Cyberbond 2243

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.